2. prednáška (30.9.)
Najväčší spoločný deliteľ. Ukázali sme, že pre $a=qb+r$ máme $(a,b)=(b,r)$. (Tento vzťah je dôležitý pri rozšírenom Euklidovom algoritme.)
Tiež sme ukázali, že z $(a,b)=1$ a $(a,c)=1$ vyplýva $(a,bc)=1$.
Ďalšie vlastnosti z lemy 2.1.12 sme len povedali bez dôkazu. Prešli sme príklad 2.1.13 o n.s.d $f(n)$ a $f(n+1)$ pre $f(n)=n^4+n^2+1$.
Najmenší spoločný násobok - definícia a vzťah s n.s.d.
Prešli sme príklad 2.1.13 o n.s.d $f(n)$ a $f(n+1)$ pre $f(n)=n^4+n^2+1$.
Preskočil som lemu 2.1.14 a dôsledok 2.1.15 - vrátime sa k nim neskôr, keď ich budeme potrebovať použiť.
Prvočísla. Definícia, základné vlastnosti, základná veta aritmetiky (jednoznačnosť a existencia rozkladu na prvočísla). Kanonický rozklad, jeho súvis s deliteľnosťou, n.s.d, n.s.n.
Rozloženie prvočísel. Ukázali sme, že v množine prvočísel sú ľubovoľne dlhé medzery.
Plánujeme sa dostať k dôkazu, že rad prevrátených hodnôt prvočísel diverguje. Zatiaľ sme si povedali niečo o
číslach bez kvadratických deliteľov, ktoré budeme používať v dôkaze.
Nejaký čas sme strávili aj aj s tým, že na konvergenciu/divergenciu radu $\sum_{a\in A} \frac1a$ sa dá pozerať ako na nejaký typ kritéria, ktorý mi hovorí či podmnožina $A\subseteq\mathbb N$ je malá/veľká. A pritom som sa zastavil aj trochu pri radoch $\sum\frac1n$ a $\sum\frac1{n^2}$.
Pridám aj súvisiace linky:
viewtopic.php?t=1585 a
viewtopic.php?t=65