8. týždeň (4.4.)
Spočítateľné. Množina racionálnych čísel $\mathbb Q$ je spočítateľná. (Nerobil som dôkaz, že ľubovoľná množina disjunktných netriviálnych intervalov na priamke musí byť spočítateľná.)
Kardinalita množiny $\mathbb R$:
Dokázali sme, že $|\mathbb R|=\mathfrak c$. (Dôkaz som robil trochu inak ako v texte k prednáške - robil som v desiatkovej sústave, nie v dvojkovej. Navyše som nedokazoval, že čísla s konečným rozvojom sú jediný prípad, kedy má číslo nejednoznačný zápis. Pre dyadický - dvojkový - zápis je táto vec v texte k prednáške dokázaná detailne.)
Ukázal som ešte iný dôkaz, že množina reálnych čísel je nespočítateľná, ktorý je založený na
diagonálnom argumente (príklad 3.5.5 v texte k prednáške).
Dôkaz, že množina všetkých spojitých zobrazení z $\mathbb R$ do $\mathbb R$ má kardinalitu $\mathfrak c$, sme preskočili. (Možno sa k nemu niekedy vrátime.)
Existenčné dôkazy.
Ukázali sme, že algebraických čísel je spočítateľne veľa, a teda existujú aj
transcendentné čísla. (V dôkaze sme používali fakt, že polynóm stupňa $n$ má nanajvýš $n$ koreňov. Tento fakt by ste mali vedieť z algebry ešte z bakalárskeho štúdia, ale ak si chcete pripomenúť dôkaz, môžete sa pozrieť aj sem:
http://msleziak.com/forum/viewtopic.php?t=1349.)
Ukázali sme, že
vypočítateľných funkcií (=funkcií, pre ktoré existuje algoritmus resp. program) je len spočítateľne veľa, a teda existujú aj nevypočítateľné funkcie.
Ďalší podobný dôkaz bol, že existujú body resp. vzdialenosti v rovine, ktoré sa nedajú zostrojiť
pomocou pravítka a kružidla. Niečo k tejto téme je stručne napísané aj tu:
viewtopic.php?t=1532
Videli sme viacero dôkazov ktoré boli existenčné (nie
konštruktívne). Dôkazy podobné tým, ktoré sme videli tu - kde ukážeme že nejaká množina je v istom zmysle väčšia ako jej podmnožina a preto musí byť niečo v rozdiele - sa vyskytujú v matematike často. Podobne ako sme to urobili mi, často sa využíva kardinalita. Ale niekedy sa používajú aj iné spôsoby, ako sa meria to, že niektorá z množín je väčšia. Niečo k existenčným dôkazom sa dá prečítať tu:
viewtopic.php?t=856 (Pravdepodobne ste sa však s niektorými pojmami, ktoré sa tam vyskytujú, na učiteľskom štúdiu nestretli.)
Čo sa týka zvyšku semestra:
V tomto okamihu máme prebraté veci, ktoré vám treba vedieť, aby ste vedeli riešiť úlohy, ktoré odovzdávate.
Nabudúce by som porozprával ešte niečo o Cantor-Bernsteinovej vete a o nejakých veciach, ktoré s ňou súvisia:
viewtopic.php?t=1275
A ešte máme viacero tém, o ktorých by sa dalo niečo porozprávať:
viewtopic.php?t=1266