Page 1 of 1

Cvičenia LS 2021/22 - 1INF3

Posted: Tue Feb 15, 2022 5:56 pm
by Martin Sleziak
Pridám sem na začiatok aj linku na stránku k cvičeniam: https://msleziak.com/vyuka/2021/alg2/cvika/

1. týždeň (15.2.)
Prešli sme niektoré príklady z 00grupy.pdf.
Pripomenuli sme definíciu grupy a prešli prvé dve úlohy. V druhej úlohe sme vlastne videli ako sa dá dostať priamy súčin dvoch grúp. Potom sme sa ešte vrátili k prvej úlohe a videli sme, že to je špeciálny prípad.

Pozreli sme sa úlohu 7 - t.j. dopĺňanie tabuľky grupy "sudoku" štýlom. Pritom sme pripomenuli veci, ktoré sme tam používali - zákony o krátení a riešiteľnosť rovníc v grupe.

Pozreli sme sa na grupy matíc z úloh 4 a 5 - sú to vlastne špeciálna lineárna grupa a permutatčné matice.

Re: Cvičenia LS 2013/14 - 1INF3

Posted: Tue Feb 22, 2022 3:49 pm
by Martin Sleziak
2. týždeň (22.2.)
Pozreli sme sa na niektoré príklady z 01podgrupy.pdf.
Pripomenuli sme ekvivalentné podmienky k tomu, že $H$ je podgrupa $G$ a v úlohách 3a) až 3e) sme ich overili na konkrétnych príkladoch.
Súčasne som tieto úlohy využil na to, že sme spomenuli nejaké iné veci:
  • Časť b by sa dala zovšeobecniť tak, že ak $H_1$ je podgrupa $G_1$, $H_2$ je podgrupa $G_2$, tak $H_1\times H_2$ je podgrupa $G_1\times G_2$.
  • Trochu sme počítali s permutáciami.
  • Pripomenuli sme niečo o počítaní s komplexnými číslami.
  • Videli sme, že matice tvaru $\begin{pmatrix}a & b\\-b&a\end{pmatrix}$ nejako súvisia s komplexnými číslami - sľúbil som, že niečo takéto ešte spomeniem a dá sa niečo o tom prečítať aj tu: viewtopic.php?t=571
  • Výpočet inverznej matice k matici $2\times2$ (to je poznámka 6.5.4 v texte k algebre 1; tento vzorec je spomenutý aj v topicu o komplexných číslach a maticiach, na ktorý som dal linku vyššie.).
Pozreli sme sa na úlohu 5 (príklad konečnej podgrupy v nekonečnej grupe), úlohu 7 (podgrupa $(V,+)$ nemusí byť podpriestorom).
Na konci sme ešte stihli úlohu 4: Ak $A,B,C$ sú podgrupy $G$ a $C\subseteq A\cup B$, tak $C\subseteq A$ alebo $C\subseteq B$. (S týmto súvisí fakt, že zjednotenie dvoch podgrúp je opäť podgrupa iba v prípade, že jedna z nich je podmnožinou druhej. Podobná vec platí aj pre podpriestory.)

Re: Cvičenia LS 2013/14 - 1INF3

Posted: Tue Mar 01, 2022 4:01 pm
by Martin Sleziak
3. týždeň (1.3.)
Homomorfizmy a izomorfizmy.
Pozreli sme sa na niektoré príklady z 02homizom.pdf.
Pripomenuli sme definíciu homomorfizmu a izomorfizmu a tiež to, že existencia izomorfizmu vlastne znamená, že dve grupy sú "v podstate rovnaké".
Ukázali sme, že homomorfizmus je injektívny p.v.k. $\operatorname{Ker} f=\{e\}$.
Pri úlohe 2 sme si uvedomili, že izomorfizmus sa dá použiť na dôkaz, že niečo je grupa. A znovu sme pripomenuli maticové vyjadrenie komplexných čísel.
Prešli sme viacero úloh, kde bolo treba rozhodnúť, či nejaké dve grupy sú izomorfné resp. či jedna z nich je homomorfným obrazom druhej.
Konkrétne to boli tieto:$\newcommand{\sm}{\setminus}
\newcommand{\R}{\mathbb R}
\newcommand{\Q}{\mathbb Q}
\newcommand{\Z}{\mathbb Z}
\newcommand{\N}{\mathbb N}
\newcommand{\C}{\mathbb C}
$
  • $G=(\Z_6,\oplus)$, $H=(S_3,\circ)$
  • $G=(\R\sm\{0\},\cdot)\times(\R\sm\{0\},\cdot)$, $H=(\C\sm\{0\},\cdot)$
  • $G=(\R\sm\{0\},\cdot)$, $H=(\Q\sm\{0\},\cdot)$
  • $G=(\R\sm\{0\},\cdot)$, $H=(\C\sm\{0\},\cdot)$
  • $G=(\Q,+)$, $H=(\Q^+,\cdot)$
  • $G=(\Q,+)$, $H=(\Q\sm\{0\},\cdot)$
Pritom sme videli, že nám môže pomôcť, ak nájdeme nejakú vlastnosť, ktorú jedna z daných grúp má a druhá nemá. (A súčasne je to vlastnosť, ktorá sa prenáša izomorfizmom resp. surjektívnym homomorfizmom.)
Konkrétne nám pomohli napríklad komutatívnosť, kardinalita, rády prvkov, riešiteľnosť takejto rovnice: $(\forall b\in G)(\exists a\in G) a*a=b$ (t.j. niečo ako "grupová odmocnina").
Na konci sme sa ešte stihli pozrieť na úlohu 7, t.j. na otázku, kedy je $x\mapsto x^{-1}$ homomorfizmus resp. izomorfizmus. Dostali sme sa takto k opačnej grupe: viewtopic.php?t=1727 (T.j. "rovnaká" operácia len s "vymeneným poradím".)

Pri niektorých úlohách sme využívali kardinalitu, špeciálne to že $\aleph_0<2^{\aleph_0}$. Padla otázka, či platí $\aleph_1=2^{\aleph_0}$. Odpoveď je, že takéto tvrdenie sa nedá ani dokázať ani vyvrátiť. Niečo viac o tomto probléme (ktorému sa zvykne hovoriť hypotéza kontinua) vrátane nejakých odkazov na literatúru som napísal tu: viewtopic.php?t=1223

Re: Cvičenia LS 2013/14 - 1INF3

Posted: Tue Mar 08, 2022 4:22 pm
by Martin Sleziak
4. týždeň (8.3.)
Pozreli sme sa na niektoré príklady z 03permrad.pdf.
Rád prvku.
Úloha 4: Rovnosť $a^k=e$ platí p.v.k. $k$ je násobok rádu.
Úloha 1: Čo sa stane s rádom prvku pri zobrazení izomorfizmom, homomorfizmom.
Úloha 3: Tieto dvojice prvkov majú rovnaký rád: $ab$, $ba$; $abc$, $bca$; $b$, $aba^{-1}$.
Úloha 2: $f_a(x)=axa^{-1}$ je izomorfizmus $G\to G$. (Takéto izomorfizmy sa volajú vnútorné automorfizmy.)
Permutácie. Pozreli sme sa na to ako nájsť rozklad permutácie na disjunktné cykly, rád permutácie, paritu permutácie. (Niektoré z vecí, ktoré sme používali, dokážeme až na najbližšej prednáške.)
Pripomenuli sme si, ako sa skladajú permutácie.
Na konci sme si vyskúšali, ako môžeme nejaký cyklus napísať ako zloženie dvojcyklov (transpozícií).

Re: Cvičenia LS 2021/22 - 1INF3

Posted: Tue Mar 15, 2022 3:19 pm
by Martin Sleziak
5. týždeň (15.3.)
Prešli sme nejaké príklady z https://msleziak.com/vyuka/2021/alg2/cv ... ozklad.pdf
Relácie ekvivalencie.
Zopakovali sme definíciu relácie ekvivalencie a tiež to, ako súvisia relácie ekvivalencie s rozkladmi.
Pozreli sme sa na príklady relácií ekvivalencie - konkrétne 3g, 3k, 3j.
* Relácia na $\mathbb R$ určená ako $(x,y)\in\mathbb R$ $\Leftrightarrow$ $x^2=y^2$.
* Relácia na $\mathbb R$ určená ako $(x,y)\in\mathbb R$ $\Leftrightarrow$ $x-y\in\mathbb Q$.
* Relácia na $\mathbb Z$ určená ako $(x,y)\in\mathbb R$ $\Leftrightarrow$ $3\mid x+2y$.
Potom sme si ukázali, že všeobecne pre ľubovoľnú grupu $G$ a podgrupu $H$ nám podmienka $ab^{-1}\in H$ dá reláciu ekvivalencie. Tiež sme si všimli, že pre dva z príkladov, ktoré sme robili, hneď vidno, že ich vieme dostať pre vhodnú voľbu $G$ a $H$. (Môžete sa zamyslieť nad tým, či sa takto dá dostať aj ten prvý príklad.) Okrem toho sme si povedali, ako súvisí táto relácia s rovnosťou (pravých) tried $Ha=Hb$.
Rozklad grupy podľa podgrupy. Na niekoľkých konkrétnych príkladoch sme sa pozreli na to ako vyzerá rozklad grupy podľa podgrupy: $G=(\mathbb Z_6,\oplus)$, $H=2\mathbb Z_3$; $G=(\mathbb Z,+)$, $H=3\mathbb Z$.

Cvičenie bolo online. Cez teams sa dá dostať k nahrávke a aj k tomu, čo bolo napísane na Whiteboarde. Pridám aj linku na SharePoint.

Re: Cvičenia LS 2021/22 - 1INF3

Posted: Tue Mar 22, 2022 3:43 pm
by Martin Sleziak
6. týždeň (22.3.)
Dohodli sme sa, že na budúci týždeň je písomka: viewtopic.php?t=1787

Dnes to boli zväčša príklady z https://msleziak.com/vyuka/2021/alg2/cvika/05normal.pdf
Lagrangeova veta.
Ukázali sme, že každá štvorprvková grupa je izomorfná so $\mathbb Z_4$ alebo s $\mathbb Z_2\times\mathbb Z_2$. (Toto je dokázané aj v texte k prednáške.)
Rozklad grupy, podľa podgrupy. Ešte raz sme sa pozreli na rozklad $(\mathbb R^2,+)$ podľa $H=\{(t,t); t\in\mathbb R\}$. (Ten sme videli už aj na prednáške.)
Konkrétne sme si rozmysleli to, že ho môžeme zapísať ako $G/H=\{(x,0)+H; x\in\mathbb R\}$. A že pri tomto zápise sme vlastne dostali zoznam, v ktorom je každá trieda zapísaná práve raz.
Normálne podgrupy.
Pre grupu $S_3$ sme našli všetky podgrupy. Našli sme jednu trojprvkovú podgrupu a tri dvojprvkové podgrupy.
Potom sme skontrolovali, že trojprvková podgrupa je normálna. Ale dvojprvkové podgrupy nie sú normálne. (Tento príklad je urobený aj v texte - na konci časti o normálnych podgrupách.)

Re: Cvičenia LS 2021/22 - 1INF3

Posted: Tue Apr 05, 2022 2:26 pm
by Martin Sleziak
7. týždeň (29.3.): Písali sme písomku.

8. týždeň (5.4)

Normálne podgrupy. Ak $[G:H]=2$, tak $H$ je normálna podgrupa. Navyše, pre všetky $x\in G$ platí $x^2\in H$. (Ako dôsledok dostávame, že $A_n$ je normálna podgrupa $S_n$. Ako nepovinnú d.ú. som nechal rozmyslieť si, či viete nájsť homomorfizmus z $S_n$ do $\mathbb Z_2$, ktorého jadro je práve $A_n$. To je iná možnosť, ako zdôvodniť, že ide o faktorovú grupu.)

Faktorové podgrupy.
Vlastne sme videli viaceré príklady, ktoré sú vyriešené aj tu: https://msleziak.com/vyuka/2020/lag/faktorove.pdf
Vždy sme sa snažili ukázať, že $G/H\cong G'$; pričom sme sa to snažili urobiť aj priamo z definície faktorovej grupy a aj pomocou vety o izomorfizme.
Takéto niečo sme spravili pre:
$G=(\mathbb Z,+)$, $H=n\mathbb Z=\{nk; k\in\mathbb Z\}$
$G=(\mathbb R\times \mathbb R,+)$, $H=\{(x,y); 2x=3y\}$
$G=(\mathbb C\setminus\{0\},\cdot)$, $H=S=\{x\in\mathbb C; |x|=1\}$
Teda sme vlastne prešli prvé tri časti z úlohy 4 v 06faktor.pdf.

Re: Cvičenia LS 2021/22 - 1INF3

Posted: Tue Apr 12, 2022 2:54 pm
by Martin Sleziak
9. týždeň (12.4)

Pozreli sme sa na niektoré úlohy z 07okruhy.pdf.
  • Úloha 3: $\{(r,r); r\in R\}$ je podokruh v $R\times R$ a je izomorfný s $R$. (Pritom sme opäť pripomenuli, čo vlastne znamená izomorfizmus.)
  • Úloha 4: Sú zobrazenia $A\mapsto \det(A)$, $\begin{pmatrix}a&b\\c&d\end{pmatrix}\mapsto a$, $\begin{pmatrix}a&b\\c&d\end{pmatrix}\mapsto a+d$ okruhové homomorfizmy?
  • Úloha 9: Binomická veta platí v komutatívnych okruhoch s jednotkou.
  • Úloha 8: Ak máme okruh taký, že $a^2=a$ pre ľubovoľné $a$, tak tento okruh musí byť komutatívny. Sú to tzv. boolovské okruhy
  • Úloha 7: $(\mathcal P(X),\triangle,\cap)$ ako príklad boolovského okruhu. (Z tejto úlohy sme stihla viac-menej iba začiatok.)

Re: Cvičenia LS 2021/22 - 1INF3

Posted: Tue Apr 26, 2022 7:21 pm
by Martin Sleziak
19.4. bolo dekanské voľno.

11. týždeň (26.4)
V súvislosti s d.ú. sme sa pozreli na to, že podokruh podľa nemá delitele nuly.
Ideály a faktorové okruhy.
Pozreli sme sa na niektoré úlohy z 07okruhy.pdf.
Úloha 11 - ak mám ideály vnorené do seba, tak $\bigcup\limits_{k=0}^\infty I_k$ je tiež ideál
Úloha 12 - hlavný ideál $(a)=\{ax; x\in R\}$
Ukázali sme si, že $\mathbb Z_{12}/(4)\cong\mathbb Z_3$. (T.j. podobná problém ako úloha 13, akurát sme si zobrali menší okruh; takže sme vedeii jednotlivé triedy aj vypísať.)
Úloha 14 - ideály $I_1+I_2$ a $I_1\cdot I_2$
Úloha 10 - $M_p=\{f\in F^A; f(p)=0\}$ je maximálny ideál v $F^A$ viewtopic.php?t=444

Re: Cvičenia LS 2021/22 - 1INF3

Posted: Tue May 03, 2022 3:09 pm
by Martin Sleziak
12. týždeň (3.5)
Polynómy
Ukázali sme si vetu o racionálnych koreňoch polynómu s celočíselnými koeficientami. (úloha 5).
Počítali sme príklady z 08polyn.pdf.
Povedali sme si, ako funguje Hornerova schéma a že pomocou nej vieme zistiť či $c$ je koreň ale vieme súčasne vydeliť polynómom tvaru $x-c$.
Nájdenie racionálnych koreňov - úloha 6d. Ukázali sme si, že v tomto prípade netreba skúšať záporné čísla. Povedali sme si, že ak v priebehu výpočtu dostaneme zlomky, tak už nemusíme počítať ďalej - určite to nie je koreň. A tiež sme videli to, že keď sme našli nejaký koreň, tak už sme mohli pracovať s novým polynómom - a možno sme dostali menej kandidátov na korene.
Euklidov algoritmus. Ukázali sme si ho najprv pre $\mathbb Z$. Povedali sme si, ako súvisí s hľadaním inverzného prvku v $\mathbb Z_p$. A ukázali sme si zápis do tabuľky: viewtopic.php?t=1346
Prešli sme podobný príklad pre polynómy - konkrétne úlohu 7b. (Tu sme zbadali, že $1$ je koreň a $x-1$ sa dá vyňať z oboch polynómov - to nám zjednodušilo výpočty.)
Aj tu sme si spomenuli, že ak jeden z polynómov je ireducibilný, tak to súvisí s hľadaním inverzov v poli $F[x]/(p(x))$; takéto niečo budeme vidieť na nasledujúcej prednáške.
Ďalšie veci o koreňoch. Ak má reálny polynóm nejaký komplexný koreň, tak aj komplexne združené číslo je koreňom. Pomocou toho sme vedeli vyriešiť úlohu 6.
Spomenuli sme základnú vetu algebry - každý nekonštantný polynóm nad $\mathbb C$ má koreň. Teda ireducibilné polynómy v $\mathbb C[x]$ majú stupeň 1. Vieme z toho dostať, že ireducibilné polynómy v $\mathbb R[x]$ majú stupeň najviac dva. (Ale ako sme už videli na prednáške, nad $\mathbb Q[x]$ môžeme mať ireducibilné polynómy vyšších stupňov.