Re: Výberové cviko (1-MAT-191) ZS 2023/24
Posted: Wed Nov 29, 2023 5:34 pm
11. týždeň (29.11.):
Hodnosť s parametrom. Pozreli sme sa na výpočet hodnosti matice v závislosti od parametra- aj keď príklad takého typu sme stihli začať a povedať si niečo k riešeniu, ale nedokončili sme ho. (Pri výpočte hodnosti s parametrom môže pomôcť aj to, že transponovaná matica má rovnakú hodnosť ako pôvodná matica, t.j. $h(A)=h(A^T)$; dôkaz tohto faktu bude na prednáške neskôr.)
Riešenia zopár úloh na hodnosť s parametrom sa dajú nájsť aj tu na fóre:
viewtopic.php?t=782 (Túto sme robili dnes.)
viewtopic.php?t=783
viewtopic.php?t=160
viewtopic.php?t=1190
Pozreli sme sa na príklady z 10lzob.pdf súvisiace so súčinom matíc a s maticou zobrazenia.
Súčin matíc
Zopakovali sme, ako sa počíta súčin matíc. Potom sme urobili úlohy 2.1 a 2.2 z časti o súčine matíc. (Tam sme spomenuli súvis medzi násobením matíc a elementárnymi riadkovými/stĺpcovými operáciami. Povedali sme si aj niečo o tom, že na súčin matíc sa dá pozerať ako na to, že robím niečo s riadkami matice; ak násobím $AB$, tak vlastne robím lineárne kombinácie riadkov z $B$ a koeficienty si prečítam z matice $A$.) T.j. násobenie maticou zľava zodpovedá tomu, že robíme lineárne kombinácie riadkov pravej matice. (A dá sa na to pozerať aj obrátene - pravá matica určuje koeficienty pomocou ktorých urobíme lineárne kombinácie stĺpcov ľavej matice.)
Matica zobrazenia.
Ešte sme sa pozreli na výpočet matice zobrazenia - úloha 3.2. Nejaké príklady, kde bolo úlohou nájsť maticu zobrazenia, sú vyriešené tu:
viewtopic.php?t=549
viewtopic.php?t=815
viewtopic.php?t=996
viewtopic.php?t=1619
Presne ten príklad, ktorý sme riešili na dnešnom cvičení, sa dá nájsť kompletne vyriešený tu: https://msleziak.com/vyuka/2023/alg/alg.pdf (úloha 5.3.1).
Vektorový priestor nad $\mathbb Q$.
Pozreli sme sa aj na to, že $1,\sqrt[3]2,\sqrt[3]4$ je báza v $\mathbb Q(\sqrt[3]2)=\{a+b\sqrt[3]2+\sqrt[3]4; a,b,c\in\mathbb Q\}$, ak túto množinu berieme ako vektorový priestor nad $\mathbb Q$. A tiež na to, že toto vieme využiť na zdôvodnenie existencie inverzných prvkov v $\mathbb Q(\sqrt[3]2)$ vzhľadom na násobenie. (Základná idea bola, že pre ľubovoľné $\alpha\in\mathbb Q(\sqrt[3]2)$ sú $1,\alpha,\alpha^2,\alpha^3$ v tomto priestore lineárne závislé. Je to príklad 2.8* z 08baza.pdf.)
Je to teda ukážka toho, že nejaké veci o lineárnej závislosti (nad poľom $\mathbb Q$) by nám mohli pri dôkaze existencie inverzného prvku a teda pri overovaní, že $\mathbb Q(\sqrt[3]2)$ je pole.
Zhruba to isté, čo sme robili na cviku je v prvej časti tohto postu: viewtopic.php?t=349
Video z dnešného cvika nájdete v MS Teams - všetci, ktorí ste na 1-MAT-191 zapísaní by ste tam mali mať prístup.
Hodnosť s parametrom. Pozreli sme sa na výpočet hodnosti matice v závislosti od parametra- aj keď príklad takého typu sme stihli začať a povedať si niečo k riešeniu, ale nedokončili sme ho. (Pri výpočte hodnosti s parametrom môže pomôcť aj to, že transponovaná matica má rovnakú hodnosť ako pôvodná matica, t.j. $h(A)=h(A^T)$; dôkaz tohto faktu bude na prednáške neskôr.)
Riešenia zopár úloh na hodnosť s parametrom sa dajú nájsť aj tu na fóre:
viewtopic.php?t=782 (Túto sme robili dnes.)
viewtopic.php?t=783
viewtopic.php?t=160
viewtopic.php?t=1190
Pozreli sme sa na príklady z 10lzob.pdf súvisiace so súčinom matíc a s maticou zobrazenia.
Súčin matíc
Zopakovali sme, ako sa počíta súčin matíc. Potom sme urobili úlohy 2.1 a 2.2 z časti o súčine matíc. (Tam sme spomenuli súvis medzi násobením matíc a elementárnymi riadkovými/stĺpcovými operáciami. Povedali sme si aj niečo o tom, že na súčin matíc sa dá pozerať ako na to, že robím niečo s riadkami matice; ak násobím $AB$, tak vlastne robím lineárne kombinácie riadkov z $B$ a koeficienty si prečítam z matice $A$.) T.j. násobenie maticou zľava zodpovedá tomu, že robíme lineárne kombinácie riadkov pravej matice. (A dá sa na to pozerať aj obrátene - pravá matica určuje koeficienty pomocou ktorých urobíme lineárne kombinácie stĺpcov ľavej matice.)
Matica zobrazenia.
Ešte sme sa pozreli na výpočet matice zobrazenia - úloha 3.2. Nejaké príklady, kde bolo úlohou nájsť maticu zobrazenia, sú vyriešené tu:
viewtopic.php?t=549
viewtopic.php?t=815
viewtopic.php?t=996
viewtopic.php?t=1619
Presne ten príklad, ktorý sme riešili na dnešnom cvičení, sa dá nájsť kompletne vyriešený tu: https://msleziak.com/vyuka/2023/alg/alg.pdf (úloha 5.3.1).
Vektorový priestor nad $\mathbb Q$.
Pozreli sme sa aj na to, že $1,\sqrt[3]2,\sqrt[3]4$ je báza v $\mathbb Q(\sqrt[3]2)=\{a+b\sqrt[3]2+\sqrt[3]4; a,b,c\in\mathbb Q\}$, ak túto množinu berieme ako vektorový priestor nad $\mathbb Q$. A tiež na to, že toto vieme využiť na zdôvodnenie existencie inverzných prvkov v $\mathbb Q(\sqrt[3]2)$ vzhľadom na násobenie. (Základná idea bola, že pre ľubovoľné $\alpha\in\mathbb Q(\sqrt[3]2)$ sú $1,\alpha,\alpha^2,\alpha^3$ v tomto priestore lineárne závislé. Je to príklad 2.8* z 08baza.pdf.)
Je to teda ukážka toho, že nejaké veci o lineárnej závislosti (nad poľom $\mathbb Q$) by nám mohli pri dôkaze existencie inverzného prvku a teda pri overovaní, že $\mathbb Q(\sqrt[3]2)$ je pole.
Zhruba to isté, čo sme robili na cviku je v prvej časti tohto postu: viewtopic.php?t=349
Video z dnešného cvika nájdete v MS Teams - všetci, ktorí ste na 1-MAT-191 zapísaní by ste tam mali mať prístup.