Re: Výberové cviko (1-MAT-192) LS 2022/23
Posted: Wed Apr 26, 2023 6:06 pm
11. týždeň (26.4.)
Podobnosť matíc
Venovali sme sa úlohám na podobnosť matíc z 07podob.pdf.
Keďže sme to viackrát využili na overenie, či máme správne hodnoty, pridám link na post o tom, že súčet koreňov charakteristického polynómu je stopa a ich súčin je determinant: viewtopic.php?t=642
S týmto súvisia Vietove vzťahy, ktoré hovoria o vzťahu koreňov a koeficientov.
My sme si to síce zdôvodniť nestihli - ale ak treba, môžeme sa k tomu ešte vrátiť.
Na cviku sme si rozmysleli aspoň to, že takéto rovnosti dostaneme pomerne ľahko, ak by sme mali k dispozícii to, že naša matica je podobná s diagonálnou maticou. (Resp. to isté zdôvodnenie funguje bez zmeny, ak je zadaná matica podobná s nejakou hornou trojuholníkovou maticou.)
Na hľadanie diagonálnej matice podobnej so zadanou maticou sme sa pozreli pre maticu $3\times3$ v úlohe 2.2b a v úlohe 2.2f.
Pri tejto úlohe sme tiež videli ako hľadať vlastné čísla a vlastné vektory. (A tiež sme si spomenuli nejaké výsledky o tom, kedy je matica diagonalizovateľná. Konkrétne ako postačujúcu podmienku sme spomenuli to, že máme n navzájom rôznych vlastných hodnôt. Nutná a postačujúca podmienka je existencia bázy zostavenej z vlastných vektorov.)
Teraz budeme často potrebovať pri riešení nejakých úloh nájsť korene charakteristického polynómu - často to bude polynóm vyššieho stupňa než druhého. Tu sú nejaké veci, ktoré môžu byť pri takýchto výpočtoch užitočné: viewtopic.php?t=890 a viewtopic.php?t=1091
Ukázali sme si aj to, ako sa dá použiť Hornerova schéma: viewtopic.php?t=1092
Pozreli sme sa na úlohu zistiť, či matice $2\times2$ sú navzájom podobné resp. či sú podobné diagonálnej matici. Urobili sme príklad a z úlohy 1.1. A viac-menej sme stihli dokončiť aj časť b.
Nejaké takéto úlohy (vrátane tých, čo sme urobili na cviku) nájdete vyriešené aj tu: viewtopic.php?t=655
Neviem, či sa k tomu stihnem niekedy dostať, ale pridám aspoň linku na rekurencie ako ukážku problému, kde vcelku prirodzene vystupujú vlastné hodnoty a vlastné vektory: viewtopic.php?t=639
Podobnosť matíc
Venovali sme sa úlohám na podobnosť matíc z 07podob.pdf.
Keďže sme to viackrát využili na overenie, či máme správne hodnoty, pridám link na post o tom, že súčet koreňov charakteristického polynómu je stopa a ich súčin je determinant: viewtopic.php?t=642
S týmto súvisia Vietove vzťahy, ktoré hovoria o vzťahu koreňov a koeficientov.
My sme si to síce zdôvodniť nestihli - ale ak treba, môžeme sa k tomu ešte vrátiť.
Na cviku sme si rozmysleli aspoň to, že takéto rovnosti dostaneme pomerne ľahko, ak by sme mali k dispozícii to, že naša matica je podobná s diagonálnou maticou. (Resp. to isté zdôvodnenie funguje bez zmeny, ak je zadaná matica podobná s nejakou hornou trojuholníkovou maticou.)
Na hľadanie diagonálnej matice podobnej so zadanou maticou sme sa pozreli pre maticu $3\times3$ v úlohe 2.2b a v úlohe 2.2f.
Pri tejto úlohe sme tiež videli ako hľadať vlastné čísla a vlastné vektory. (A tiež sme si spomenuli nejaké výsledky o tom, kedy je matica diagonalizovateľná. Konkrétne ako postačujúcu podmienku sme spomenuli to, že máme n navzájom rôznych vlastných hodnôt. Nutná a postačujúca podmienka je existencia bázy zostavenej z vlastných vektorov.)
Teraz budeme často potrebovať pri riešení nejakých úloh nájsť korene charakteristického polynómu - často to bude polynóm vyššieho stupňa než druhého. Tu sú nejaké veci, ktoré môžu byť pri takýchto výpočtoch užitočné: viewtopic.php?t=890 a viewtopic.php?t=1091
Ukázali sme si aj to, ako sa dá použiť Hornerova schéma: viewtopic.php?t=1092
Pozreli sme sa na úlohu zistiť, či matice $2\times2$ sú navzájom podobné resp. či sú podobné diagonálnej matici. Urobili sme príklad a z úlohy 1.1. A viac-menej sme stihli dokončiť aj časť b.
Nejaké takéto úlohy (vrátane tých, čo sme urobili na cviku) nájdete vyriešené aj tu: viewtopic.php?t=655
Neviem, či sa k tomu stihnem niekedy dostať, ale pridám aspoň linku na rekurencie ako ukážku problému, kde vcelku prirodzene vystupujú vlastné hodnoty a vlastné vektory: viewtopic.php?t=639